Welcome, visitor! [ Register | LoginRSS Feed  | 

Senarai Tugas Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi) Gred N17

| Federal, Jobs Description, Tips | September 1, 2013

Temuduga dan Tugas Pembantu Tadbir N17

career_center

Info ni berkenaan Temuduga Pembantu Tadbir N17.
Mungkin anda terlibat dan mungkin juga
tak terlibat. Jika tak terlibat, bolehlah forward
kan info ini kepada rakan-rakan yang perlukannya.

 

Apakah tugas Pembantu Tadbir ni?

—————
Deskripsi Tugas:
—————
Bertanggungjawab melaksanakan tugas-tugas perkeranian
dan operasi di peringkat Kumpulan Sokongan yang merangkumi
aspek perkeranian dan operasi (termasuk, tetapi tidak terhad
kepada, tugas-tugas pentadbiran am, pengurusan personel,
perkhidmatan kaunter dan pemprosesan, pengumpulan data dan
maklumat, pengendalian peralatan perhubungan/komunikasi).

————————–—-
Skop Fungsi dan Bidang Tugas:
————————–—
Aspek Perkeranian
a) Pentadbiran pejabat.
b) Pengurusan personel.
– perjawatan, pembangunan organisasi dan perancangan sumber manusia
– perkhidmatan, latihan dan kerjaya
– gaji, elaun dan kemudahan
– faedah persaraan
c) Pengurusetiaan.
d) Menaip dan menyediakan dokumen rasmi yang diarahkan dalam masa yang ditetapkan.
e) Pengurusan Rekod.
f) Pengurusan Kewangan.
g) Pengurusan Fail.

Itulah serba ringkas berkenaan deskripsi tugas
Pembantu Tadbir ni…

Bagaimana nak prepare untuk hadiri temuduga N17 ni?
Jom ikuti sedikit tips..

1) Buat preparation awal. Kaji apakah tugas bagi
pembantu tadbir ni. Anda boleh lihat di atas
di bahagian skop fungsi/bidang tugas. Contoh
kerjanya:

# urus punch kad staff di jabatan/unit

– siapa lewat, siapa MC :-)

# Jaga fail. Termasuk kena cari fail.

# Jaga cuti, gaji, kebajikan staff

# Menaip dan buat surat/dokumen

# Jadi POSMEN :-)

# Kadang-kadang jadi PA

# Jadi urusetia meeting, seminar ke, kursus..

# Jadi operator telefon..Berhubung dengan

rakyat…

# Macam-macam lagi kerja Pembantu Tadbir ni

yang penting-penting. Kata mudahnya, tiada

pembantu tadbir, tak jalan juga operasi

sesuatu jabatan/unit dalam sektor kerajaan.

2) Baca pekeliling bagi perkhidmatan awam. Ini
bagus, dan berguna masa ditemuduga. Saya sering
dimaklumkan ramai juga calon ditanya soalan
berkenaan pekeliling ini. Contohnya, ditanya
berkenaan tangga gaji pembantu tadbir, pasal
cuti, pasal kenaikan pangkat. Tapi tak semestinya..
Ada juga yang tak ditanya pasal pekeliling ni.
Bagi saya, tahu basic-basic sudah memadai:-)

3) Jangan fikir pasal nak menjawab soalan temuduga
saja. Anda akan dinilai dari segi akhlak, keyakinan,
adab, air muka dsb nya. Untuk jawatan pembantu
tadbir ni, anda perlu kelihatan sentiasa ramah
sentiasa senyum. Almaklumlah, tugas pembantu
tadbir nanti akan membuatkan anda berjumpa dengan
ramai orang. So, kenalah sentiasa ramah, senyum
semasa temuduga supaya si panel penemuduga akan
berkata “Dia ni peramah, dia ni suka senyum. Memang
sesuai dengan jawatan ini”.

4) Jangan terkejut dengan soalan-soalan PELIK.
Contohnya: ” Kenapa Suami Awak Nak Kat Awak Ye?”
Apakebenda soalan macam tu? Maksud tersiratnya
” kenapa awak sesuai untuk jawatan N17 ini dan boleh

membuatkan orang suka pada awak semasa menjalankan

tugas?”. Haaa..Begitulah:-) Jawapannya mungkin

” Saya suka SENYUM kot tuan panel”. Soalan-soalan

sebegini bukannya suka-suka ditanya. Ada maksud

tersiratnya.

5) Jangan lupa study isu-isu semasa, dasar kerajaan,
ekonomi dll. Baca je akhbar:-) Ni nak uji kita
peka dengan hal sekeliling kita atau tidak.
Dijangka ‘famous’ ditanya adalah berkenaan
“1 MALAYSIA”. Study lah. Baca aje kat link

di bawah:
–>http://www.1malaysia.com.my/my/about/about-1malaysia/

Kredit : kerja-kerajaan.com

Bagaimana Cara Nak Tahu Gadis Tiada Dara ?

| General, News, Tips | November 14, 2011

Sebenarnya, melalui tapak tangan kita boleh membuat penelitian berbagai aspek tentang perangai atau sikap seseorang itu sama ada lelaki atau perempuan.
Melalui tapak tangan juga kita boleh merenung masa lampaunya dan apakah yang tersirat dihatinya.

Sentuhan ini disebut sentuhan antara hati ke hati. Akan tetapi ilmu meneliti tapak tangan ini tidaklah perlu mempunyai ilmu firasat atau batin. Memadai dengan melihat beberapa perubahan fizikal tapak tangan seseorang itu, sama ada mereka yang kuat bekerja, malas atau bermacam-macam lagi.

Justeru itu untuk memastikan seseorang gadis itu masih dara melalui tapak tangannya. Retak pada bahagian kanan dan kiri tapak tangan kanannya menandakan gadis itu sudah tiada dara.

Jika gadis itu masih dara, telapak tangannya samada sebelah kiri atau kanan tidak akan retak. Keretakan ini kelihatan jelas dengan urat-urat walaupun tangan gadis itu lembut. Sebalikknya gadis yang masih ada dara akan kelihatan kiri dan kanan telapak tangan kanannya licin dan lembut. Sebaliknya mereka yang tiada dara, jika ditekan pada bahagian kiri dan kanan tapak tangan kanannya, warna pucat akan berlaku dan lekukan akan kelihatan terlalu mudah menolak balik ke asal.

Walau bagaimanapun tidak semua gadis akan mempunyai sisi reka bentuk yang dinyatakan sedemikian. Ini selalunya berlaku pada gadis yang berkulit tebal dan agak kasar. Tetapi untuk mempastikan kedudukan sebenar gadis itu antara masih dara atau tidak, anda juga oleh memerhatikan pada bahagian tengah tapak tangan kanannya. Jika terdapat garisan yang terputus pada bahagian tengahnya bermakna gadis telah hilang daranya. Akan tetapi garisan itu tidak putus bermakna gadis itu masih suci.

Selain daripada tapak tangan, ibu jari dan jari kelingking juga boleh memberikan petunjuk sama ada gadis itu masih suci atau tidak. Untuk tujuan itu anda banya perlu menyentuh ibu jarinya dan genggam selama satu minit. Jika ibu jarinya panas dan kelihatan merah apabila dilepaskan dari genggaman anda, gadis itu masih dara.

Akan tetapi jika jari itu kelihatan kecut dan pucat walaupun panas, gadis itu sudah tiada suci lagi. Untuk melihat jari kelingking pula anda hendaklah memegang jari kelingking gadis itu dengan sedikit kuat selama seminit, kemudian lepaskan. Tanyakan kepadanya bagaimana rasa jari kelingkingnya setelah digenggam dan dilepaskan.

Jika gadis itu mengatakan tiada rasa apa-apa, bermakna dia sudah hilang dara. Tetapi jika dia berkata sesuatu yang sebagai contohnya, berdenyut, berdebar jantungnya, tersentuh perasaan pada hatinya atau setidak-tidaknya sedikit sakit yang berdenyut pada jarinya, maka gadis itu suci.

Biasanya sentuhan yang saya maksudkan ini hanya boleh dilakukan antara lelaki dan perempuan sahaja. Jika perempuan dengan perempuan melakukannya ia tidak memberi kesan kepada yang melakukannya. Tetapi untuk tujuan meneliti tapak tangan, anda sendiri boleh melakukannya dengan memerhati garis-garis yang ada. Jangan risau jika terdapat garis-garis pecah pada telapak tangan anda jika anda masih dara. Sebenarnya ada kemungkinan oleh kerana anda bekerja agak keras, maka terdapat pada bahagian tapak tangan anda pecah-pecah atau berurat.

Walau bagaimanapun keperibadian yang mulia dan sentiasa menjaga kesucian diri tidak akan memberi sebarang kesan terhadap diri anda.

tags : cara check dara, cara mengetahui ada dara atau tidak, cara nak tahu awek ada dara atau tak

Sumber Artikal

Senarai Tugas Juru X-Ray Gred U41

| General, Info Kerjaya, Info SPA, Jobs Description, Tips | October 29, 2011

Juru X-Ray Gred U41
Kumpulan: Pengurusan dan Profesional (Skim Perkhidmatan Bersepadu)
Kem/Jab: Kementerian Kesihatan
Jadual Gaji:
P1T1 RM1999.19 – P1T24 RM4723.81
P2T1 RM2095.20 – P2T24 RM5022.83
P3T1 RM2195.39 – P3T24 RM5317.92
Syarat Lantikan:
  • Ijazah Sarjana Muda Kepujian dalam bidang berkaitan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada insitusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
    [Gaji permulaan ialah pada gred U41: P1T1 RM1999.19]; dan
  • lulus Bahasa Malaysia / Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.
Deskripsi Tugas:
1. Fungsi Klinikal/Penguatkuasaan
  • Menyemak dan meneliti permohonan pemeriksaan radiografi dan menentukan projeksi.
  • Memberi penerangan yang jelas kepada pesakit tentang pemeriksaan dan persediaan yang diperlukan mengikut arahan yang ditetapkan.
2. Fungsi Penjagaan Peralatan dan Kawalan Mutu
  • Mengurangkan pengetahuan elektronik basik dan fizik dalam tugas radiografi seperti membuat trouble-shooting jika perlu sebelum melaporkan kerosakan.
  • Menjalankan ujian peralatan mengikut jadual yang ditetapkan.
3. Fungsi Pengurusan
  • Memantau dan memastikan pengekalan mutu perkhidmatan radiologi yang tinggi.
4. Latihan dan Penyelidikan
  • Memberi bimbingan dan tunjuk ajar kepada pelatih Juru X-Ray semasa penempatan klinikal.
  • Menyelaras aktiviti penyelidikan yang dikenalpasti dengan menyediakan bahan literature review dan menyediakan metodologi penyelidikan dan informasi berkaitan teknik penyelidikan.
5. Tugas-Tugas Sokongan
  • Melaksanakan tugas-tugas yang diarahkan ketua jabatan dan pegawai atasan.

SBPA Perkenal Dasar Keluar Bagi Penjawat Awam

| General, Tips | October 25, 2011

KUCHING 25 Okt. — Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang dilaksanakan mulai tahun depan bakal menguatkuasakan ‘dasar keluar’ bagi penjawat awam yang berprestasi rendah atau yang ingin bertukar ke agensi lain termasuk swasta.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman berkata, buat permulaan dasar itu melibatkan penjawat awam Kumpulan Pengurusan dan Profesional dan penilaian dibuat berdasarkan laporan prestasi tahunan serta Pencapaian Petunjuk Prestasi Utama (KPI) penjawat awam berkenaan.

Kumpulan Pengurusan dan Profesional melibatkan penjawat awam Gred 41 ke atas.

“Ia bagus kerana di bawah dasar baru tersebut penjawat awam tidak akan hilang status pencen serta faedah lain yang layak diterima,” katanya kepada Bernama selepas taklimat isu semasa CUEPACS untuk ketua-ketua jabatan dan penjawat awam negeri ini di Bangunan Sultan Iskandar hari ini.

Omar berkata, berbeza dengan Skim Saraan Malaysia (SSM) pada masa ini yang membenarkan penjawat awam untuk pencen awal pada umur 40 tahun, SBPA membenarkan penjawat awam berbuat demikian lebih awal tertakluk kepada syarat-syarat tertentu yang akan ditetapkan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

 

Katanya, dasar baru itu memberi ruang kepada penjawat awam untuk bertukar kerjaya sama ada berkhidmat di agensi lain seperti Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) atau swasta yang sedia ada sekarang.

“Dasar ini bagus kerana mungkin penjawat awam tersebut boleh meningkatkan produktiviti di sektor lain yang dirasakan sesuai untuk mereka,” katanya. — Bernama

Senarai Tugas Jurukartografi Gred J41

| General, Jobs Description, Tips | October 21, 2011


 Kumpulan: Pengurusan dan Profesional
Kem/Jab: Pelbagai Kementerian/Jabatan
Jadual Gaji:
P1T1 RM2088.25 – P1T23 RM4721.03
P2T1 RM2184.26 – P2T23 RM5015.88
P3T1 RM2284.45 – P3T23 RM5306.79
Syarat Lantikan:
Pegawai sedang berkhidmat dalam perkhidmatan Penolong Juruukur adalah layak dipertimbangkan oleh Pihak Berkuasa Melantik berkenaan untuk KPSL ke jawatan Jurukartografi Gred J41, tertakluk kepada kekosongan jawatan, apabila telah disahkan dalam perkhidmatan; dan
  • mempunyai pengalaman dalam bidang kartografi.
    [Gaji permulaan ialah pada Gred J41: P1T4 RM2363.77]; dan
  • berumur kurang dari 54 tahun pada tarikh lantikan.
Deskripsi Tugas:
Bertanggungjawab dalam menyedia, mereka bentuk, menerbitkan dan mencetak naskah-naskah asal berbagai jenis peta (terhad/tidak terhad) carta-carta, borang-borang dan dokumen-dokumen keselamatan serta bahan-bahan cetak untuk Jabatan Ukur dan Pemetaan dan lain-lain Jabatan termasuk agensi-agensi Kerajaan.

Cadangan Serap 30,000 Guru KAFA ke Jawatan Tetap

| General, Tips | October 19, 2011

KUALA LUMPUR 19 Okt. – Kerajaan diharap dapat mempertimbangkan untuk menyerap kira-kira 30,000 guru Kelas Al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) ke jawatan tetap bagi menjamin masa depan dan kerjaya yang lebih baik dalam profesion perguruan.

Datuk Md. Sirat Abu (BN-Bukit Katil) berkata, menerusi penyerapan ke jawatan tetap, kebajikan guru KAFA akan lebih terbela di samping memberi pengiktirafan kepada sumbangan mereka dalam pendidikan agama kepada kanak-kanak.

“Guru KAFA adalah warga pendidik yang memainkan peranan besar dalam pendidikan Islam di negara ini.

“Tugas mereka sangat mulia dalam melahirkan generasi cemerlang ilmu dunia dan akhirat, disamping membentuk akidah dan sahsiah murid-murid dalam membentuk modal insan,” katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2012.

Beliau berkata, kebajikan guru KAFA perlu diberi perhatian agar mereka mendapat kemudahan setaraf dengan guru-guru sekolah di bawah Kementerian Pelajaran.

Pada masa kini, guru KAFA berkhidmat menerusi ikatan kontrak dan mereka tidak layak mendapat faedah seperti mana penjawat awam yang mendapat kemudahan perubatan dan pinjaman perumahan. – Bernama

Senarai Tugas Juruaudit Gred W41

| General, Jobs Description, Tips | October 19, 2011


 Kumpulan: Pengurusan dan Profesional
Kem/Jab: Jabatan Audit Negara
Jadual Gaji:
P1T1 RM1702.81 – P1T27 RM4688.95
P2T1 RM1798.82 – P2T27 RM4968.61
P3T1 RM1899.01 – P3T27 RM5255.39
Syarat Lantikan:
  • Ijazah Sarjana Muda Kepujian yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
    [Gaji permulaan ialah pada Gred W41: P1T3 RM1886.49]; atau
  • Ijazah Sarjana Muda Perakaunan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
    [Gaji permulaan ialah pada Gred W41: P1T8 RM2345.69]; atau
  • Ahli Penuh Badan-badan Ikhtisas Perakaunan yang diiktiraf oleh Kerajaan.
    [Gaji permulaan ialah pada Gred W41: P1T8 RM2345.69]; atau
  • Ijazah Sarjana Muda Perakaunan yang diiktiraf oleh kerajaan serta menjadi Ahli Penuh Badan-badan Ikhtisas Perakaunan yang diiktiraf oleh Kerajaan.
    [Gaji permulaan ialah pada Gred W41: P1T9 RM2437.53]; atau
  • Ahli Penuh Malaysia Institut Akauntan Malaysia.
    [Gaji permulaan ialah pada Gred W41: P1T10 RM2529.37]; dan
  • lulus B.M. (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.
Syarat Kenaikan Pangkat Secara Lantikan:
Pegawai sedang berkhidmat dalam perkhidmatan Penolong Juruaudit adalah layak dipertimbang untuk KPSL ke jawatan Juruaudit Gred W41, tertakluk kepada kekosongan jawatan, apabila telah disahkan dalam perkhidmatan dan:
  • mempunyai kelayakan di atas; atau
  • lulus Peperiksaan Khas; dan
  • berumur kurang dari 54 tahun pada tarikh lantikan.
Deskripsi Tugas:
Mengaudit dan menyediakan draf Laporan Audit, Akaun-akaun Kerajaan, Badan-badan Berkanun, Pihak Berkuasa Tempatan, Majlis Agama Islam dan lain-lain kumpulan wang.

Senarai Tugas Guru Bahasa Gred DG41

| General, Jobs Description, Tips | October 19, 2011


 Kumpulan: Pengurusan dan Profesional
Kem/Jab: Jabatan Perkhidmatan Awam
Jadual Gaji:
P1T1 RM1695.85 – P1T27 RM4645.85
P2T1 RM1790.47 – P2T27 RM4924.12
P3T1 RM1889.27 – P3T27 RM5226.19
Syarat Lantikan:
  • warganegara Malaysia;
  • ijazah sarjana muda kepujian yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya; dan
    [Gaji permulaan ialah pada gred DG41:P1T3]
  • kepujian Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.
Deskripsi Tugas:
Tugas utama ialah menyelaras semua aktiviti-aktiviti Program Bahasa, termasuk memilih peserta, mengajar, menilai peserta-peserta kursus, di samping membuat kajian dan penyelidikan bagi keperluan latihan.

Senarai Tugas Arkitek Lanskap Gred J41

| General, Jobs Description, Tips | October 19, 2011


 Kumpulan: Pengurusan dan Profesional
Kem/Jab: Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan/ Jabatan Lanskap Negara
Jadual Gaji:
P1T1 RM2088.25 – P1T23 RM4721.03
P2T1 RM2184.26 – P2T23 RM5015.88
P3T1 RM2284.45 – P3T23 RM5306.79
Syarat Lantikan:
  • Ijazah Sarjana Muda Seni Bina Landskap yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya; dan
  • lulus B.M. (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.
Syarat Kenaikan Pangkat Secara Lantikan:
Pegawai sedang berkhidmat dalam perkhidmatan Pembantu Teknik bidang seni bina landskap adalah layak dipertimbang oleh Pihak Berkuasa Melantik berkenaan untuk KPSL ke jawatan Arkitek Landskap Gred J41, tertakluk kepada kekosongan jawatan, apabila telah disahkan dalam perkhidmatan dan:
  • mempunyai kelayakan di atas; dan
  • berumur kurang dari 54 tahun pada tarikh lantikan.
Deskripsi Tugas:
Bertanggungjawab melaksanakan reka bentuk kerja-kerja pembangunan, penyelenggaraan, pengawasan projek, mereka bentuk pelan pembangunan, taman awam, lanskap serta memberi ‘input’ kepada rancangan pelan pembangunan struktur, kertas-kertas mengenai garis panduan dan perancangan serta projek-projek yang dilaksanakan oleh Jabatan.

Senarai Tugas Arkitek Gred J41

| General, Jobs Description, Tips | October 19, 2011

Arkitek Gred J41
Kumpulan: Pengurusan dan Profesional

Kem/Jab: Pelbagai Kementerian/Jabatan

 Jadual Gaji:     
P1T1 RM2088.25 – P1T23 RM4721.03
P2T1 RM2184.26 – P2T23 RM5015.88
P3T1 RM2284.45 – P3T23 RM5306.79

Syarat Lantikan:     

Ijazah Sarjana Muda Seni Bina yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[Gaji permulaan ialah pada Gred J41: P1T3 RM2271.93]; dan
lulus B.M. (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

Syarat Kenaikan Pangkat Secara Lantikan:   
Pegawai sedang berkhidmat dalam perkhidmatan Pembantu Teknik (Seni bina) adalah layak dipertimbang oleh Pihak Berkuasa Melantik berkenaan untuk KPSL ke jawatan Arkitek Gred J41, tertakluk kepada kekosongan jawatan, apabila telah disahkan dalam perkhidmatan dan:

mempunyai kelayakan di atas; atau
lulus Peperiksaan Badan Ikhtisas Bahagian I dan II anjuran Lembaga Arkitek Malaysia/Persatuan Arkitek Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan; dan
berumur kurang dari 54 tahun pada tarikh lantikan.

Deskripsi Tugas:     
Merancang, mereka bentuk bangunan baru, menerima dan mengkaji ringkasan projek (project’s brief), melawat tapak projek, menyediakan lukisan, lakaran reka bentuk (sketch drawings) reka bentuk terperinci, lukisan kerja (working drawings) dan penentuan (specifications).

LIST OF SCHOLARSHIPS MALAYSIA 2011 | 2012 | SENARAI BIASISWA 2011 SPM

| Federal, General, Tips | October 17, 2011

SENARAI BIASISWA LEPASAN SPM 2011

Pelajar SPM boleh memohon Biasiswa yang telah saya senaraikan dibawah. KhususBiasiswa 2011 untuk lepasan SPM di Malaysia. Pelajar SPM boleh mohon biasiswa selagi tarikh permohonan biasiswa belum ditutup. Ada biasiswa untuk belajar di Malaysia dan Luar Negara (Oversea).

Pastikan Biasiswa yang ingin di mohon oleh pelajar lepasan SPM telah membaca syarat-syarat dan maklumat-maklumat yang terkandung didalam web mereka masing-masing. Fahamkan dulu maklumat Biasiswa tersebut.

Permohonan Biasiswa 2011 untuk lepasan SPM Malaysia di senarai kan seperti dibawah.
 
Scholarships 2011 for SPM leaver / candidates in Malaysia are listed below.

SENARAI BIASISWA 2011 SPM LIST OF SCHOLARSHIPS MALAYSIA

Senarai Tugas Akauntan Gred W41

| General, Jobs Description, Tips | October 16, 2011

SENARAI TUGAS AKAUNTAN GRED W41 TERKINI

Akauntan Gred W41       

Kumpulan: Pengurusan dan Profesional     

Kem/Jab: Jabatan Akauntan Negara     

Jadual Gaji:

P1T1 RM1702.81 – P1T27 RM4688.95

P2T1 RM1798.82 – P2T27 RM4968.61

P3T1 RM1899.01 – P3T27 RM5255.39     

 

Syarat Lantikan:

  • Ijazah Sarjana Muda Perakaunan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada
    institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.[Gaji permulaan ialah pada gred W41: P1T8 RM2345.69]; atau
  • Ahli Penuh Badan-badan Iktisas Perakaunan yang diiktiraf oleh Kerajaan.[Gaji permulaan ialah pada gred W41: P1T8 RM2345.69]; atau
  • Ijazah Sarjana Muda Perakaunan yang diiktiraf oleh kerajaan serta menjadi
    Ahli Penuh Badan-Badan Iktisas Perakaunan diiktiraf oleh Kerajaan.[Gaji permulaan ialah pada gred W41: P1T9 RM2437.53]; atau
  • Ahli penuh Institut Akauntan Malaysia.[Gaji permulaan ialah pada Gred W41: P1T10 RM2529.37]; dan
  • lulus B.M (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat SPM atau kelulusan
    yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

Deskripsi Tugas:  Mengendalikan pengurusan keseluruhan fungsi-fungsi perakaunan dan kewangan pejabat-pejabat Kerajaan, meliputi melaksanakan analisis laporan kerangan serta fungsi perbendaharaan.

| SKIM GAJI AKAUNTAN GRED W41 | KERJA KOSONG AKAUNTAN KERAJAAN | JAWATAN KOSONG AKAUNTAN W41 |

————————————–

 

INFO KERJAYA BIDANG PERAKAUNAN

1. AKAUNTAN

Bidang Perakaunan dipercayai profession kedua tertua di dunia. Semua organisasi daripada perniagaan keluarga yang kecil hingga Syarikat Multinational memerlukan Akauntan bertauliah untuk menyediakan Akaun Syarikat. Akauntan dan Juruaudit merancang dan memberikan perkhidmatan perakaunan, memberi nasihat mengenai hal ehwal perakaunan serta merancang dan melaksanakan audit kewangan ke atas akaun Jabatan Kerajaan, Badan Berkanun dan Pertubuhan Perniagaan dan Perindustrian.

Keterangan Tugas

Memberi nasihat, merancang dan melaksanakan dasar dan system belanjawan, kawalan akaun dan perakaunan lain;

Menyediakan dan mengesahkan penyata kewangan untuk dibentangkan kepada pihak pengurusan, pemegang saham, badan berkanun dan badan-badan lain;

Menyediakan penyata cukai, memberi nasihat mengenai masalah percukaian dan mempertahankan tuntutan yang dipertikaikan di hadapan pegawai cukai;

Menyediakan atau melaporkan ramalan keuntungan dan belanjawan;

Menyediakan kos projek dan analisis risiko;

Mengenal pasti bahagian pengurangan kos dan mencadangkan langkah-langkah penjimatan kawalan kos;

Menjalankan penyiasatan kewangan, melaksanakan audit, menyediakan laporan dan memberi nasihat mengenai perkara seperti penipuan yang disyaki, ketidakmampuan, kebankrapan, penyatuan, pembiayaan modal serta pembelian dan penjualan perniagaan;

Bertindak sebagai ejen pembubaran dalam perkara berhubung dengan kebankrapan dan percukaian;

Menjalankan tugas-tugas yang berkaitan;

Menyelia pekerja lain.

Pekerjaan Yang Dikelaskan Dibidang Ini Diantaranya:

Akauntan

Juruaudit

Akauntan, Kos

Akauntan, Cukai

Bendahari

Setiausaha Syarikat

Juru Perunding

Penolong Akauntan

Kerani Akaun

Ciri-Ciri Peribadi

Mereka yang merancang kerjaya dalam bidang perakaunan mesti memiliki kebolehan dalam perhitungan serta boleh menganalisa, membandingkan dan mentafsir fakta serta nombor lalu membuat keputusan yang kukuh berdasarkan pengetahuannya. Mereka harus sentiasa bertanya bagaimana dan mengapa sesuatu perkara itu dijalankan dan menyampaikan hasil kerja mereka dengan berkesan dalam bentuk penulisan dan pertuturan kepada klien dan pihak pengurusan.

Akauntan dan juruaudit mesti bersikap sabar dan boleh menumpukan sepenuh perhatian untuk jangka waktu yang lama. Ketepatan dan kebolehan memikul tanggungjawab dengan penyeliaan yang sedikit sangat diperlukan. Yang paling utama, kerana berjuta-juta pengguna penyata kira-kira bergantung pada perkhidmatan akauntan dan juruaudit, orang awam mengharapkan agar mereka memiliki standard etika yang amat tinggi serta integriti. Selain itu mereka harus minat dalam perniagaan dan perdagangan, boleh bekerja dalam kumpulan dan tidak lekas putus asa oleh kerana kerja-kerja yang banyak melibatkan dokumentasi dan duduk di meja pejabat.

Kelulusan

Ijazah Sarjana Muda Perakaunan

Malaysian Association of Certified Public Accountants (MACPA)

Association of Certified Accountants (U.K)

Institute of Cost and Management Accountants (U.K)

The Chartered Associations of Certified Accountants (CACA)

The Institute of Chartered Secretaries and Administration (ICSA)

The Institute of Cost and Management Accountants (ICMA)

Ahli Penuh Malaysia Institut of Accountans (MIA)

Lain-lain kelulusan (keupayaan mengendalikan software perakaunan)

Prospek Kerjaya

Di sektor awam pekerjaan ini terdapat di Jabatan-jabatan Kerajaan, badan-badan berkanun dan penguasa-penguasa tempatan.

Di sektor swasta pekerjaan ini terdapat di badan-badan perdagangan dan perindustrian, bank, syarikat insuran dan firma perakaunan.

Institusi Pengajian Tinggi Awam Yang Menyediakan Kursus Tersebut Antaranya:-

1. Universiti Malaya
2. Universiti Teknologi Malaysia
3. Universiti Teknologi MARA
4. Universiti Sains Malaysia
5. Universiti Putra Malaysia
6. Universiti Malaysia Sarawak
7. Universiti Malaysia Sabah
8. Universiti Islam Antarabangsa
9. Institut Teknologi Tun Hussein Onn
10. Kolej Tunku Abdul Rahman

Institusi Pengajian Tinggi Swasta Yang Menyediakan Kursus Tersebut

1. Universiti Tenaga Nasional
2. Adorna Institute Of Technology
3. Brickfields College & Country Heights Education Sdn. Bhd.
4. Institut Teknologi Pertama
5. Inti College
6. Kolej IKRAM
7. L&G – Twintech Institute Of Technology
8. Sepang Institute Of Technology

Syarat Kemasukan

SPM atau setaraf sekurang-kurang 5 kepujian dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Matematik, Fizik dan Matematik Tambahan ATAU lulus STPM gred E dalam Kertas Am, Matematik, Fizik atau berkaitan.

 

2. PENOLONG AKAUNTAN

Keterangan Tugas

Menyelenggara rekod lengkap kesemua transaksi kewangan sesebuah perusahaan mengikut prinsip perakaunan yang biasa yang bimbingan akauntan.

Mengesahkan ketepatan dokumen dan rekod yang berkaitan pembayaran, penerimaan dan transaksi kewangan yang lain.

Menyediakan penyata dan laporan kewangan bagi tempoh tertentu.

Menjalankan pengiraan perakaunan dengan menggunakan pakej perisian komputer yang standard.

Memberi bantuan dalam penyediaan unjuran aliran tunai dan belanjawan.

Menyediakan hasil perakaunan dan hasil lain bagi penyampaian dalam bentuk graf atau jadual.

Menggunakan pengetahuan mengenai prinsip perakaunan untuk mengenal pasti dan menyelesaikan masalah yang timbul semasa menjalankan tugas.

Menjalankan tugas-tugas yang berkaitan.

Menyelia pekerja-pekerja lain.

Pekerjaan Yang Dikelaskan Dibidang Ini Di antaranya: Penolong Akauntan

Ciri-Ciri Peribadi

Sama seperti Akauntan

Kelulusan

Diploma dalam bidang Pengajian Perdagangan, Pengajian Bank, Pengajian Perakaunan atau kelayakan yang setaraf

Licentiate of Chartered of Secretaries and Administrators of United Kingdom.

Prospek Kerjaya

Di Sektor Awam pekerjaan ini terdapat di Jabatan-jabatan kerajaan, badan-badan berkanun dan penguasa-penguasa tempatan

Di Sektor Swasta Pekerjaan ini terdapat di badan-badan perdagangan dan perindustrian, bank, syarikat insuran dan firma perakaunan.

Institusi Pengajian Tinggi Awam Yang Menyediakan Kursus Tersebut:-

Universiti Teknologi MARA

Politeknik Dibawah Kementerian Pendidikan Malaysia

Kolej Tunku Abdul Rahman.

Institusi Pengajian Tinggi Swasta Yang Menyediakan Kursus Tersebut:

Adorna Institute Of Technology

Institut Sarjana

Sepang Institut Of Technology

Systematic Education Group Bhd

Syarat-Syarat Kemasukan

SPM atau setaraf dengan kepujian dalam Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Matematik dan 3 subjek lain.

 

3. KERANI AKAUN

Keterangan Tugas

Mencatatkan, memasukkan dalam rekod perakaunan dan simpanan kita

Membuat pengiraan yang sewajarnya

Melaksanakan fungsi perakaunan dan simpanan kita yang terhad

Mengira kos pengeluaran dan pengendalian

Menyediakan senarai gaji dan rekod yang berkaitan untuk gaji pekerja dan bagi tujuan penyimpanan rekod berkanun.

Menyediakan invois, menerima dan membayar wang, menyimpan rekod transaksi, mengeluarkan resit dan menunaikan cek.

Menyediakan dokumen kewangan dan mengira faedah atau caj broker dan duti sahan yang perlu dibayar.

Memproses dokumentasi dan menyelenggara rekod bon, saham dan sekuriti lain yang dibeli atau dijual bagi pihak pelanggan atau Majikan.

Memeriksa, menilai dan memproses Permohonan kredit atau pinjaman serta menyediakan syarat-syarat pinjaman dan butiran terperinci bayaran balik bagi pinjaman yang diluluskan.

Memberi bantuan dalam menyediakan penyata cukai syarikat dan menjawab pertanyaan mengenai cukai.

Menjalankan tugas-tugas yang berkaitan.

Menyelia pekerja lain.

Pekerjaan Yang Dikelaskan Di bidang Ini Diantaranya:-

Penyimpan Kira-Kira

Kerani ,Akaun

Kerani ,Bank

Kerani, Audit

Kerani, Kredit

Kerani, Gaji

Kerani Kos

Kerani, Bil

Ciri-Ciri Peribadi

Menyesuaikan diri dengan mudah

Bersungguh-sungguh dan teliti

Suka mempertahankan diri

Cekap

Petah

Sopan

Praktikal

Tekun

Tenang

Tidak berkhayal

Kelulusan

SPM atau setaraf, kepujian Bahasa Malaysia dan Matematik

Sumber: Laman Kementrian Sumber Manusia Malaysia

MORE INFO KERJA KERAJAAN KLIK SINI

 

 

 

Etika Pakaian Temuduga Kerja Kerajaan Terkini

| General, Tips | October 16, 2011

Etika Pakaian Temu Duga yang dikehendaki oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA)

Etika Pakaian Etika Pakaian Etika Pakaian       Etika Pakaian Etika Pakaian Etika Pakaian       Etika Pakaian Etika Pakaian Etika Pakaian       Etika Pakaian Etika Pakaian Etika Pakaian

SEMOGA MEMBERI MANFAAT DAN BERJAYA DALAM TEMUDUGA YANG DIHADIRI.

Is Your Resume On Target?

| General, Tips | October 11, 2011

When writing a resume, create a mental picture of a desk piled high with dozens or even hundreds of resumes next to each other. These resumes were submitted by people who want the job you are applying for and are just as qualified as you. Keeping this image forefront is critical to your success in creating compelling “ad copy.” It will force you to focus on creating a strong title and a targeted opening which tells the employer to consider your qualifications with care.

Each reader who picks up your resume will make a quick decision as to whether to read it carefully — therefore, the top one-third of your resume should include a powerful statement that sums who you are and encapsulates your professional experience.

These are the questions a hiring manager wants answered:

• The field you are in — even more specifically, what department you want to work in and the title you would like to have.
• How much experience you have in a similar position or in the field?
• What special skills and/or certifications you have?
• The difficult problems you have solved and what you have accomplished.
• The advances you have made throughout your career.
• The type of person you are and your work characteristics.
A profile statement is an overview, a brief summary of your accomplishments. It should be 1-2 paragraphs long with of 3-4 sentences, or perhaps a series of bulleted points.

Here’s an example of a tightly written, short summary statement

BUSINESS DEVELOPMENT MANAGER

Accomplished marketing and business development executive with perennial record of success driving marketing strategies and capitalizing on opportunities that have led to multimillion-dollar growth.
Able to deliver results that position organizations for immediate and long-term growth. Expert presenter, astute marketer, and confident team leader with documented strength in forging strong, sustainable executive-level relationships. Skillful change agent with advanced problem solving and communication skills. Understands both macro picture of market issues and minute details necessary for successful business solutions. Goal-driven.

Below is an example of series bulleted statements
 Accomplished manager with 20+ years of experience as Environmental, Health & Safety specialist for industry-leading organizations. Maintain highest quality standards to avoid time and cost expenditures.

 Quality and safety specialist with the ability to analyze operations, pinpoint areas for improvement and redesign, and implement plans that generate profitable results.

 Excellent relationship builder with success in forming strong, sustainable relationships and securing consensus among cross-functional team members for key initiatives.

To wrap up

The most qualified candidate is not always the one to get an interview – the one with the strongest resume is. Your profile sets the tone for the rest of the resume, and serves as a tease that invites the reader to take notice. A resume is more than just a piece of paper, and as a job seeker it is your responsibility to make it easy for the reader to conclude that you are the best candidate for an interview. A targeted opening will capture the interest of the reader.

Certified in all three areas of the job search – Certified Interview Coach ™ (CIC) Job & Career Transition Coach (JCTC) and Nationally Certified Resume Writer (NCRW) – Linda is qualified to assist you in your career transition. Whether it be a complete career makeover, interview preparation or resume assistance. Linda is the president of CareerStrides and can be reached via email (linda@careerstrides.com) or by visiting her website (www.careerstrides.com).

Copyright Linda Matias – http://www.careerstrides.com

Iklan Jawatan Kosong Terkini Oktober 2011 Kerajaan dan Swasta

| College, Federal, General, GLC, NGO, State, Statutory Bodies, Tips, University | October 8, 2011

SALAM 1 MALAYSIA

NEWS : To all yang berminat atau sedang mencari-cari scholarship yang
bersesuaian untuk di mohon atau mencari maklumat untuk saudara
mara … boleh menjenguk salah satu laman informasi ‘ Scholarships
yang sentiasa UP TO DATE …Pelbagai informasi biasiaswa sama dalam
dan luar negara disediakan … dan juga pelbagai peluang bagi mereka
yang ingin melanjutkan pelajaran di pelbagai peringkat …

Sila ke laman –>   http://www.scholarshipsreview.info

Semoga Memberi Manfaat kepada Tuan/Puan – Jangan Lupa LIKE FACEBOOK
Scholarships utk info terkini di Wall Facebook Anda . TQ

INFO JAWATAN KOSONG OKTOBER 2011 –>   http://bit.ly/JobsMalaysia2011

New Info : All Technical and IT Jobs / Engineering UPDATED!! HERE –>
http://www.jobsmalaysia.biz
—————
KERAJAAN | GLC | AND TOP COMPANY IN MALAYSIA

1. ZAKAT KEDAH – TUTUP 8/11/2011
2. BANK NEGARA MALAYSIA – TUTUP 31/12/2011
3. PKPS – TUTUP – 20/10/2011
4. MP Kulai – TUTUP 10/10/2011
5. ALAM – 31/12/2011
6. SUHAKAM – 24/10/2011
7. JABATAN PERDANA MENTERI – 31/12/2011
8. BERNAMA – 11/10/2011
9. MAYBANK – OPEN
10. LPK – 10/10/2011
11. SMART – OPEN
12. LEMBAGA NENAS MALAYSIA – 18/10/2011
13. PUNB – 31/12/2011
14. JAYA JUSCO – OPEN
15. SPA SARAWAK – 31/12/2011
16. KWSP – 22/10/2011
17. DBP – 10/10/2011
18. PETRONAS – 31/10/2011
19. PP UM – 1/1/2012
20. MBPJ – 12/10/2011
21. TUDM – 9/10/2011
22. AMBANK – 10/10/2011
23. BANK ISLAM – 30/12/2011
24. PERODUA – OPEN
25. ASWARA – 10/10/2011
26. MAXIS – OPEN
27. DIGI – OPEN
28 CELCOM – OPEN
29. TNB – 9/10/2011
30. CIMB – 31/12/2011
31. KKM – OPEN
32. UTM – 18/10/2011
33. BERNAS – 9/10/2011
34. PTG SELANGOR – 14/10/2011
35. KTMB – 19/10/2011
36. CITIBANK – OPEN
37. FIREFLY – OPEN
39. AFFIN BANK – OPEN
40. KEJORA –  18/10/2011
41. KERAJAAN SABAH – 10/10/2011
42. LHDN  – 11/10/2011
43. RHB BANK – OPEN
44. PERKESO – 17/10/2011
45. UPM – 14/10/2011
46. UMK – 15/10/2011

 

AND MORE .. |  http://www.utm.com.my

MORE INFO ->    http://www.jobsmalaysia.info | http://www.jobsmalaysiaonline.info

Info Jawatan Kosong  GLC & SWASTA –>    http://www.jobsmalaysiaonline.com

——————————

–>  http://bit.ly/KuasaiBahasaInggeris  [ PAKEJ TERBAIK MENGUASAI

BAHASA INGGERIS DGN PANTAS ]

REGARDS,

ADMIN

Senarai Tugas Pegawai Belia dan Sukan Gred S41

| General, Jobs Description, Tips | September 28, 2011

Jawatan:Pegawai Belia Dan Sukan Gred S41

Ketika ini memang ramai yang memohon jawatan dalam kerja kerajaan. Salah satu jawatan yang popular adalah Pegawai Belia Dan Sukan. Pegawai Belia Dan Sukan adalah salah satu jawatan di sektor kerja kerajaan yang memerlukan kakitangan yang ramai pada tahun 2011 ini.Memang ramai yang memohon jawatan temuduga Pegawai Belia Dan Sukan ini adalah dari mereka yang berkelayakan Ijazah/Sarjana/PHD.Memang ramai yang berminat dengan jawatan hebat dalam sektor kerja kerajaan ini.Jom lihat statistik seperti dibawah:

Pada tahun 2011 ini sahaja,seramai

10719 orang pemohon

287 orang yang dipanggil temuduga

85 kekosongan jawatan

30 calon simpanan

Pada 27/9/2011 – 30/9/2011,seramai 287 orang calon di seluruh Malaysia dipanggil untuk temuduga.Hanya 2.6 peratus sahaja layak dipanggil temuduga!

 

Kepada anda yang berada dalam 2.6 peratus ini,saya ucapkan tahniah dan selamat maju jaya.Memandangkan ramai yang menanyakan tips kepada saya, saya berikan sedikit tips ini.Mungkin sedikit membantu.

 

Untuk calon(anda) yang bakal menghadirinya,apa yang perlu difokuskan adalah:

Tugas-tugas Pegawai Belia Dan Sukan – skop kerja, bidang tugas, tanggungjawab

Gred jawatan, gaji, kementerian

Soalan-soalan umum STANDARD dari SPA untuk uji kelayakan, kejujuran, keikhlasan, integrity, pengetahuan am dan semasa, pertuturan, adab, kebolehan menyelesaikan masalah dan lain-lain dalam ebook Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan ada diterangkan dengan lengkap)

Untuk makluman, bagi jawatan Pegawai Belia Dan Sukan,info ringkas boleh dirujuk seperti dibawah:

 

Kumpulan: Pengurusan dan Profesional

Kementerian/Jabatan: Kementerian Belia dan Sukan

Jadual Gaji:

P1T1 RM1688.89 – P1T27 RM4638.89

P2T1 RM1783.51 – P2T27 RM4917.16

P3T1 RM1882.31 – P3T27 RM5219.23

Syarat Lantikan:     

Ijazah Sarjana Muda atau kelayakan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya; atau

 

Ijazah Sarjana Muda Kepujian yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.

 

[Gaji permulaan ialah pada Gred S41: P1T3 RM1869.79]; dan

lulus B.M. (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

 

Syarat Kenaikan Pangkat Secara Lantikan:

Pegawai sedang berkhidmat dalam perkhidmatan Penolong Pegawai Belia dan Sukan adalah layak dipertimbang untuk KPSL ke jawatan Pegawai Belia dan Sukan Gred S41 tertakluk kepada kekosongan jawatan, apabila telah disahkan dalam perkhidmatan dan:

mempunyai kelayakan di atas; atau

lulus Peperiksaan Khas; dan

berumur kurang dari 54 tahun pada tarikh lantikan.

 

Deskripsi Tugas:     

Merangka dasar, merancang program serta aktiviti berkaitan kegiatan belia dan sukan di peringkat Kementerian/Jabatan.Meliputi memberikan bantuan dalam bentuk pinjaman kewangan, memberikan nasihat kepakaran serta penyeliaan berterusan bagi mengembangkan program-program belia dan sukan.

 

Informasi ini berdasarkan daripada SPA.

Di samping maklumat di atas, saya berikan sedikit informasi lagi berkenaan jawatan Pegawai Belia Dan Sukan seperti yang tertera di bawah:

Pengurusan dan Pentadbiran Organisasi

1. Penambahbaikan dalam pengurusan dan kecekapan organisasi atau dalam jabatan anda.

2. Mengetahui dan mempraktikkan tatacara dan keselamatan pejabat.

 

Penyeliaan Dan Kaunseling

1.Merancang dan mengadakan keperluan bimbingan dan kaunseling.

2.Merancang dan mengendalikan sesi kaunseling.

3.Kaedah memberikan motivasi.

 

Pengurusan Kewangan

1.Menguruskan akaun awam seperti akaun terimaan,akaun bayaran dan sistem belanjawan negara.

2.Menguruskan perolehan kerajaan seperti bekalan,perkhidmatan dan kerja.

3.Menguruskan aset inventori,tatacara hapus kira dan tatacara pelupusan.

4.Mengetahui pengurusan stor iaitu verifikasi stor dan pemeriksaan stor.

 

Pembangunan Sosial Untuk Belia

1.Perancangan dan penyelarasan program pengukuhan NGO belia.

2.Program pertukaran belia.

3.Program Integrasi Nasional.

4.Program Pembangunan Kepimpinan Belia Asean.

 

Pembangunan Rekreasi

1.Meningkatkan infrastruktur,pengerak,penggalakkan dan sukarelawan bagi membangunkan rekreasi.

2.Penyelarasan program rekreasi bersama badan-badan rekreasi dalam budaya hidup sihat.

 

Saranan saya untuk anda,buatlah persediaan yang terbaik jika anda mahu kejayaan dalam temuduga kerja kerajaan Pegawai Belia Dan Sukan yang bakal anda hadiri.

Untuk menghadiri temuduga, sememangnya kita perlu membuat persiapan rapi yang awal. Dengan membuat persiapan awal ianya membantu kita untuk menjadi lebih tenang, berkeyakinan.

Tips saya, untuk membuat persiapan beberapa pendekatan boleh diambil:

1. Cari bahan-bahan rujukan temuduga.Salah satunya Ebook Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan

2. Tanyakan pengalaman rakan-rakan yang pernah hadiri temuduga kerja tersebut.

3. Buat carian maklumat di Google berkenaan jawatan tersebut.

4. Dan boleh juga layari perkongsian di blog saya di kerja-kerajaan.com/blog

5. Berbincang di ruangan komen di post ini.

 

Bahan Rujukan

Jika anda rajin, anda boleh menambah bahan pembacaan anda dengan membaca bahan-bahan rujukan berikut yang boleh didapati di laman web Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan Kementerian Belia Dan Sukan.

 

1.Perintah Am

2.Arahan Perbendaharaan

3.Tatacara Pengurusan Stor

4.Pekeliling Perkhidmatan / Surat Pekeliling Perkhidmatan

5.Pekeliling Perbendaharaan / Surat Pekeliling Perbendaharaan

6.Arahan Perkhidmatan

7.Arahan Keselamatan

8.Pekeliling-pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam

– PKPA Bil. 1 Tahun 1991

– PKPA Bil. 2 Tahun 1991

– PKPA Bil. 4 Tahun 1991

– PKPA Bil. 6 Tahun 1991

– PKPA Bil. 7 Tahun 1991

– PKPA Bil. 8 Tahun 1991

– PKPA Bil. 10 Tahun 1991

– PKPA Bil. 1 Tahun 1992

– PKPA Bil. 3 Tahun 1993

9.Buku  “Upholding The Integrity of The Malaysian Civil Service”

10.Buku Pelan Integriti Nasional

11.Perlembagaan Persekutuan

– Bahagian II (Kebebasan Asasi)

– Bahagian III (Kewarganegaraan)

– Bahagian IV (Persekutuan)

 

12.Dasar-dasar kerajaan yang berkaitan seperti di dalam sukatan peperiksaan ini.

xiii.     Dasar-dasar Pembangunan Malaysia (INTAN)

xiv.      Tonggak Dua Belas (INTAN)

xv.       Citra Karya (INTAN)

xvi.      Wawasan 2020

xvii.     Prinsip Islam Hadhari

13.Kertas Pelaksanaan Program 3 S

14.Kertas garis Panduan Anugerah Belia Negara

15.Kertas pelaksanaan Hari Belia Negara

16.Kertas-kertas maklumat aktiviti pembangunan sahsiah

17.Kertas Pelaksanaan Tabung Amanah Pembangunan Ekonomi Belia

18.Kertas Pelaksanaan Program Persijilan Sains Komputer

19.Risalah Maklumat Program Rakan Muda – 2001

20.Risalah Fasa Pembangunan Rakan Muda dan Pensektoran Rakan Muda

 

21.Risalah dan Kertas Maklumat Program Pertukaran   Belia Antarabangsa

x        Laporan Persidangan/Seminar/Program Belia Antarabangsa

xi.      Kajian Belia Lepak – 1993

xii.     Tatacara Menubuhkan Pertubuhan Belia

xiii.    Lima Agenda Arus Perdana Memperkasa Persatuan Belia

xviii.   Tabung Amanah Pembangunan Ekonomi Belia

xvi.     Program IT – Base

 

22.Dasar Pembangunan Belia Negara

23.Buku Wawasan Program Rakan Muda

24.Buku maklumat Anugerah Remaja Perdana (ARP) Rakan Muda – 2001 terbitan

25.Pusat Belia Antarabangsa dengan kerjasama KBS

iv.      Kod Amalan Program Rakan Muda

v.       Rukun Rakan Muda

vi.      Perlembagaan Majlis Perundingan Belia Negara

vii.     Pergerakan Belia di Malaysia – Dr. Fauzi B. Hj. Mohd. Basri

viii.    Persatuan  Belia  di  Malaysia  –  Perkembangan  dan  Penyerlahan

 

26.Potensi  –  Azimi  Hamzah,  Turiman  Suandi  Ezhar  Tamam,  Unit  Pengajian  Pembangunan  Belia,UPM 2002

27.Belia  dan  Masyarakat  –  Azizan  Bahari,  Belia  dan  Masyarakat,  Akedemi  Art  and Printing Services Sdn. Bhd.

28.Gerakan Belia di Malaysia – Husein Mohamad, Gateway Publishing House. Kuala Lumpur, 1992.

29.Laporan-laporan Tahunan Bahagian Pembangunan Belia KBS

30.Pengukuhan Sinergi Belia dan Negara, Azimi Hamzah, Turiman Suandi, UPM

31.Dasar Sukan Negara

32.Risalah Malaysia Cergas

33.Gimnasium Rakyat

34.Pelancaran Tahun Sukan Untuk Semua – Risalah Sukan Untuk Semua

Jogging Untuk Anda

 

35.Abdul Rahim Ahmad, Mengimplementasikan “Prinsip Sukan Untuk Semua” dalam konteks  sosio-ekonomi  dan  kebudayaan  di  negara-negara  Asia  dan  Pasifik.

36.Laporan Tahunan Bahagian Pembangunan Sukan

37.Akta Pembangunan Sukan 1997

38.Majlis Kecergasan Kebangsaan

39.Kertas konsep dan profail projek Bahagian Pembangunan Sukan

40.Development of Instructional Learning Materials

41.Learning Guide

 

Kredit : kerja-kerajaan.com

Senarai Tugas Pegawai Penerangan Gred S41

| General, Jobs Description, Tips | September 28, 2011

Pegawai PeneranganPegawai Penerangan

Jawatan:Pegawai Penerangan Gred S41

 

Ketika ini memang ramai yang memohon jawatan dalam kerja kerajaan.Salah satu jawatan yang popular adalah Pegawai Penerangan.Pegawai Penerangan adalah salah satu jawatan di sektor kerja kerajaan yang memerlukan kakitangan yang ramai pada tahun 2011 ini.Memang ramai yang memohon jawatan temuduga Pegawai Penerangan ini adalah dari mereka yang berkelayakan Ijazah/Sarjana/PHD.Memang ramai yang berminat dengan jawatan hebat dalam sektor kerja kerajaan ini.Jom lihat statistik seperti dibawah:

Pada tahun 2011 ini sahaja,seramai

16115 orang pemohon

304 orang yang dipanggil temuduga

23 kekosongan jawatan

30 calon simpanan

Pada 20/9/2011 – 23/9/2011,seramai 304 orang calon di seluruh Malaysia dipanggil untuk temuduga.Hanya 1.9 peratus sahaja layak dipanggil temuduga!

 

Kepada anda yang berada dalam 1.9 peratus ini,saya ucapkan tahniah dan selamat maju jaya.Memandangkan ramai yang menanyakan tips kepada saya, saya berikan sedikit tips ini.Mungkin sedikit membantu.

 

Kumpulan: Pengurusan dan Profesional

Kem/Jab: Kementerian Penerangan dan Kementerian Kesihatan

Jadual Gaji:

P1T1 RM1688.89 – P1T27 RM4638.89

P2T1 RM1783.51 – P2T27 RM4917.16

P3T1 RM1882.31 – P3T27 RM5219.23

 

Syarat Lantikan:     

Ijazah Sarjana Muda dalam bidang berkaitan yang diiktiraf oleh kerajaan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya;

 

[Gaji permulaan ialah pada Gred S41: P1T1];atau

Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa dengan kepujian yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya;

 

[Gaji permulaan ialah pada Gred S41: P1T3];atau

Ijazah Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan dengan kepujian yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan;

[Gaji permulaan ialah pada Gred S41: P1T3];atau

Ijazah Sarjana Muda kepujian dalam bidang berkaitan yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan;

 

[Gaji permulaan ialah pada Gred S41: P1T3]; dan

lulus B.M. (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

[Keutamaan diberi kepada calon-calon yang mempunyai kelayakan dalam bidang Komunikasi Massa, Sains Kemasyarakatan, Sains Sosial dan Pembangunan Sumber Manusia bergantung kepada keperluan agensi].

 

Syarat Kenaikan Pangkat Secara Lantikan:

Pegawai sedang berkhidmat dalam perkhidmatan Penolong Pegawai Penerangan adalah layak dipertimbang untuk KPSL ke jawatan Pegawai Penerangan Gred S41 tertakluk kepada kekosongan jawatan, apabila telah disahkan dalam perkhidmatan dan:

mempunyai kelayakan di atas; atau

lulus Peperiksaan Khas; dan

berumur kurang dari 54 tahun pada tarikh lantikan.

 

Deskripsi Tugas:     

Bertanggungjawab menguruskan sidang akhbar, draf kenyataan akhbar, nota-nota taklimat dan maklumat, pengurusan penerbitan, pameran, laporan tahunan dan bertindak sebagai Pegawai Perhubungan Awam di Kementerian/Jabatan. Bagi Kementerian Kesihatan, tugas-tugasnya ialah bertanggungjawab merancang, melaksana, menyelaras dan menilai program-program pendidikan kesihatan dan menilai penggunaan media dan alat pandang dengar serta bertanggungjawab sepenuhnya ke atas penyelenggaraan bahagian ‘non-print’ Pusat Pendidikan Kesihatan dan Komunikasi termasuk unit bergerak.

 

Informasi ini berdasarkan daripada SPA.

Di samping maklumat di atas, saya berikan sedikit informasi lagi berkenaan jawatan Pegawai Penerangan seperti yang tertera di bawah:

 

1.Mengetahui konsep-konsep pelaksanaan rancangan atau kempen jabatan di peringkat negeri dan daerah.

2.Mengetahui dan mempraktikkan cara-cara mengumpul,merumus, menganalisa Laporan Khas, reaksi dan pendapat umum.

3.Merancang dan menyelia kempen Geraksaraf.Teknik-teknik perancangan      dan cara mengumpul data  dan  membuat analisis kedudukan kawasan.

 

Saranan saya untuk anda,buatlah persediaan yang terbaik jika anda mahu kejayaan dalam temuduga kerja kerajaan Pegawai Belia Dan Sukan yang bakal anda hadiri.

Untuk menghadiri temuduga, sememangnya kita perlu membuat persiapan rapi yang awal. Dengan membuat persiapan awal ianya membantu kita untuk menjadi lebih tenang, berkeyakinan.

Tips saya, untuk membuat persiapan beberapa pendekatan boleh diambil:

1. Cari bahan-bahan rujukan temuduga.Salah satunya Ebook Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan

2. Tanyakan pengalaman rakan-rakan yang pernah hadiri temuduga kerja tersebut.

3. Buat carian maklumat di Google berkenaan jawatan tersebut.

4. Dan boleh juga layari perkongsian di blog saya di kerja-kerajaan.com/blog

5. Berbincang di ruangan komen di post ini.

 

Bahan Rujukan

Jika anda rajin, anda boleh menambah bahan pembacaan anda dengan membaca bahan-bahan rujukan berikut yang boleh didapati di laman web Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan Kementerian Penerangan,Komunikasi dan Kebudayaan.

 

1.Perucapan umum oleh Gary T. hunt – DBP(Terjemahan : Asiah Surji & Mohd Nordin Salji)

2.The Art of Public Speaking (Stephen E. Lucas)Fifth Edition

3.Perhubungan Awam oleh Hamdan Adnan – BIROTEKS Institut Teknologi MARA, 1987

4.Perhubungan Awam oleh Mohd Hamdan Haji Adnan – DBP 1988

5.Komunikasi, Md. Salleh Kassim – DBP 1985

6.Komunikasi, Samsudin A. Rahim – DBP 1993

7.Komunikasi, Gary T. hunt –DBP 1990

8.Teknik Perhubungan Awam oleh Mohd. Hamdan Adnan – DBP

9.Perhubungan Awam dan Media oleh Adzman Abbas  – Longman Malaysia

10.Penyuntingan Kopi oleh Judith Butcher – DBP

11.Kewartawanan Teori dan Praktis oleh Mohd Salleh Kassim – DBP

12.Empat Teori Akhbar oleh Fred S. Siebert, Theodore Peterson dan Wilbur Schramm – DBP

 

Kredit : kerja-kerajaan.com

CONTOH FORMAT RESUME LENGKAP TERKINI BAHASA MELAYU DAN BAHASA INGGERIS

| Tips | August 21, 2011

INFO YANG ANDA PERLU TAHU UNTUK MEMBINA SATU RESUME YANG LENGKAP

Maklumat Peribadi (Personal Information)

Maklumat peribadi adalah merangkumi nama, alamat, nombor telefon dan e-mail. Anda boleh juga memasukkan profail ringkas yang merangkumi objektif kerjaya anda. Pastikan bahawa maklumat peribadi adalah ringkas. Tak payah nak masukkan info yang tidak relevan seperti warna rambut, status, tempat lahir, jumlah anak, jumlah isteri, opsss…
Tolong simpan huraian lanjut anda untuk bahagian yang lebih penting.

Hobi/ Aktiviti Masa Lapang (Interests/ Hobbies)

Majoriti majikan gemar mengambil calon yang mempunyai keseimbangan dalam kerjaya dan hidup. Menerangkan apa yang ada buat di masa senggang dapat menolong future employer menilai karektor anda. Adakah anda seorang yang suka menyertai kerja – kerja amal? Gemar fotografi? Menyelam? Penulisan kreatif? Sebutkan.

Hobi yang dinyatakan tidak semestinya berkaitan dengan kerjaya anda. Malah anda juga boleh memilih untuk tidak menyertakan maklumat berkaitan hobi.

Pendidikan dan Kelayakan Profesional (Education and Professional Qualifications)

Masukkan maklumat yang paling terkini sahaja. Misalnya, anda baru sahaja tamat pengajian ijazah. Maklumat tersebut adalah mencukupi, ditambah dengan maklumat sekolah menengah. Tak payah letak maklumat sekolah rendah, tadika dan taska. Sekiranya anda berkeras jugak (degil sungguh) nak letak maklumat sekolah rendah sebab anda lompat darjah dua kali (pandainyeeee… anak sape ni..), anda boleh berkongsi maklumat tersebut semasa temuduga, itupun sekiranya diperlukan. Bukan dalam resume.
Maklumat kelayakan profesional adalah kursus – kursus yang pernah anda ikuti atau persijilan (certification) tambahan yang anda perolehi. Misalnya, kursus keusahawanan, Six Sigma, LCCI cerification, kursus andaman dan sebagainya.
 
Ingat!
Hanya letakkan kelayakan profesional yang berkaitan dengan jawatan kosong yang anda pohon sahaja. Jangan beria – ia nak masukkan semua maklumat sampaikan kursus kahwin pun nak dimasukkan.
 
Skil/ Kemahiran (Skills)
Sertakan ringkasan skil: kemahiran mengunakan aplikasi komputer, book keeping, kelajuan menaip, project management, menggubah bunga, penyediaan western food, dan sebagainya.
 
Ingat!
Hanya letakkan skil yang paling relevan dengan kerjaya anda sahaja. Kalau apply untuk kerja network engineer , jangan letak ‘mahir menjahit cross-stitch‘. Kena baling ngan telur busuk.
 
Bahasa (Language)
Letakkan seberapa banyak bahasa utama yang anda tahu, berserta tahap penggunaan. Sekiranya anda tahu bahasa asing seperti bahasa Jepun atau Perancis, pastikan maklumat tersebut turut disertakan.
Contoh:

Language Spoken Written
English 8 10
Malay 10 10
Mandarin 8 6
Arab 10 7

Kriteria bahasa adalah lebih mudah dibaca dalam bentuk jadual. Pilihan jadual juga mempelbagaikan kandungan resume anda supaya tidak nampak mendatar.
 
Pengalaman Kerja (Working Experience)

Maklumat yang paling penting dalam penulisan resume anda adalah pengalaman kerja. Mengapa?
• perkara pertama yang akan dipertimbangkan oleh majikan.
• membezakan antara yang experienced dan fresh graduate .
• memutuskan sama ada anda mampu memikul tanggungjawab yang lebih berat.
• menentukan basic salary anda (fuiyo! penting tu).
So camane nak start cerita pasal working experience nih?

  • The best would be in reverse chronological order (didahului dengan pengalaman kerja yang paling akhir). Semasa temuduga juga, majikan akan lebih menekankan soalan yang berkaitan dengan pengalaman kerjaya anda yang terkini.
  • Nyatakan tarikh (tahun/ bulan) bila anda bermula dan mengakhiri setiap kerjaya. Pastikan tiada ruang kosong atau jarak yang lama di antaranya. Sekiranya ada, pastikan anda boleh menyatakan sebabnya apabila disoal semasa temuduga kelak.
  • Terangkan dengan jelas tentang tugas dan tanggungjawab anda untuk setiap kerjaya. Tekankan skil yang paling relevan dengan kerjaya yang anda pohon. Anda boleh menggunakan beberapa perkataan yang power untuk memberikan professional feel kepada penulisan resume anda.
  • Hadkan pengalaman kerja anda kepada tiga yang terakhir. Lima paling maksima. Sekiranya anda nyatakan lebih dari itu, majikan mungkin akan mendapat tanggapan bahawa anda suka job hopping (bertukar – tukar kerja).
Fresh graduates : Anda boleh abaikan bahagian ini. Tapi jangan lupa menyatakan tentang kursus atau praktikal yang pernah anda ikuti sekiranya ada.

Pencapaian dalam Kerjaya (Accomplishments)

Fikirkan. Apakah yang akan membezakan penulisan resume anda dengan yang lain? Calon lain pun ada skil yang diperlukan, calon lain pun ada beberapa tahun pengalaman, calon lain pun ada rujukan yang baik. Jadi apa yang anda boleh buat untuk membezakan atau menaikkan taraf resume anda daripada mereka?
Jawapannya adalah: pencapaian anda dalam bidang kerjaya
Inilah kriteria penghulu dalam penulisan sebuah resume. Biasanya diletakkan selepas atau digabungkan dengan kriteria Working Experience. Sekiranya kriteria ini dihuraikan dengan baik (dan segala aspek resume yang lain dipatuhi), saya jamin bahawa kemungkinan anda dipanggil temuduga adalah 110%. Begitulah kuatnya impak Accomplishments. It can work wonders.
Tetapi jarang sekali saya lihat kriteria di atas dititik beratkan oleh calon.
Pencapaian dalam kerjaya bermaksud pencapaian atau sumbangan anda yang ketara semasa bertugas. Ia mungkin dalam bentuk keuntungan, penjimatan, pembaik pulihan, pengiktirafan, anugerah dan sebagainya.
Lihat dua contoh di bawah:

Contoh A
Prepared training modules for new hires
Contoh B
Developed comprehensive training modules (Softskill & Product Knowledge) for new hires that lead to 32% increase in service level

Nampak tak perbezaan antara A dan B? Kedua – duanya menerangkan perkara yang sama tetapi ayat B mempunyai 3 kekuatan:

  1. pengunaan perkataan yang power – developed, comprehensive
  2. penerangan yang lebih fokus – softskill & product knowledge
  3. pencapaian – that lead to 32% increase in service level

Ayat manakah yang anda rasa akan menarik perhatian bakal majikan? Tepuk dada dan tanyalah selera.
 
Rujukan (Referees)

Maklumat berkaitan dengan orang yang boleh menjadi rujukan anda. Jumlah optimum adalah empat orang. Dua dari bidang akademi, dua dari bidang pekerjaan. Maklumat yang perlu ada adalah nama, jawatan, syarikat dan nombor untuk dihubungi. Tempoh perkenalan adalah tidak perlu.
 
Penting!
Mintak izin dulu ye? Jangan memandai nak sumbat maklumat orang lain sesuka hati korang. Pentingnya meminta izin adalah supaya rujukan anda bersedia untuk bekerjasama sekiranya dihubungi oleh bakal majikan anda.

Bukan semua syarikat memerlukan rujukan. Jadi, anda boleh memilih untuk tidak menyertakan rujukan. Sekiranya diperlukan, maklumat rujukan boleh diberikan semasa temuduga atau diisi dalam borang temuduga.

Gaji (Salary)

Gaji sekarang (current salary)
Ada yang suka menipu dengan meletakkan amaun yang lebih tinggi untuk current salary, dengan harapan akan mendapat expected salary yang diinginkan. Ketahuilah bahawa majoriti syarikat akan meminta slip gaji terakhir sebelum menawarkan anda kerja. Kalau terbukti anda menipu, lupakan saja peluang anda untuk menjawat jawatan tersebut. Dengan kata lain, anda kantoi.
Gaji yang dikehendaki (expected salary)
Expected salary mestilah setimpal dengan kelayakan dan pengalaman anda. Setiap kali anda bertukar kerja, secara kasarnya anda boleh menaikkan expected salary dengan penambahan RM500 – RM2000 (pastikan setimpal dengan pengalaman). Atau gunakan prinsip kenaikan 30% – 50% dari gaji lama.
Jangan sekali – kali meletakkan gaji yang spesifik. Nyatakan lingkungan gaji yang dikehendaki sahaja.
Jangan lupa letakkan terma ‘Negotiable’ atau yang seangkatan dengannya. All the little details count! Terma ini menggambarkan bahawa gaji yang anda kehendaki masih boleh dirundingkan semasa proses temuduga nanti.

Contoh:
Expected Salary
RM2500 – RM3200 (Negotiable)
RM3200
RM2500 – RM3200 (Nego)
RM2500 – RM3200 (Negotiate)
Salary is fully negotiable
Salary is negotiable, depending on the responsibilities of the position.

Isu gaji paling baik dibincangkan semasa temuduga. Nyatakan gaji yang dikehendaki (expected salary) dalam resume hanya jika diminta berbuat demikian. Dikhuatiri, jika anda meletakkan gaji yang terlalu tinggi atau terlalu rendah, risiko untuk anda diketepikan dari panggilan temuduga juga sangat tinggi.
The bottom line is this: if it’s not asked, don’t volunteer. Senang citer.

 TERKINI DAN TERHAD!!

TIPS : ANDA PERNAH TERTANYA2 KENAPA AKU TAK PERNAH DI PANGGIL TEMUDUGA.. KERAJAAN MAHUPUN SWASTA ? KAT MANA SILAPNYA .. RESUME AKU TAK LENGKAP KER ? TAK MENARIK KER ? ATAU KURANG MANTOPPP!!! .. NAH INI DIAA… DAPATKAN SEGERA RAHSIA BAGAIMANA MENYEDIAKAN RESUME YG MAMPU MENARIK PERHATIAN AGENSI UTK DIPANGGIL TEMUDUGA .. ..

–> http://bit.ly/ResumeLengkap

Sumber : www.jobsmalaysiaonline.info

Download Contoh Resume Dan Surat Permohonan Kerja Dalam Bahasa Melayu

Download Contoh Resume dan Surat Permohonan Kerja Dalam Bahasa Inggeris

Download Contoh Resume Yg Lengkap dan Terkini 1

Download Contoh Resume Yg Lengkap dan Terkini 2

TEKNIK MENJAWAB SOALAN TEMUDUGA KERAJAAN DAN SWASTA

| Tips | August 21, 2011

Salam hormat Tuan/Puan

“Susahnya nak dapat kerjaaaa sekarang nie.!”

Ayat ini sering diluahkan oleh para graduan, pekerja kontrak, pekerja sambilan dan individu yang sedang mencari pekerjaan tetap. Mana tidaknya, setelah berhempas pulas menamatkan pengajian, tibalah masanya untuk ‘memegang’ wang sendiri, membeli kereta idaman, melancong dan berkahwin! Oh serononknya. Namun realitinya tidak begitu.

Berapa ramai orang yang memiliki sijil, diploma atau ijazah tapi masih menganggur dan hanya melakukan kerja sambilan. Mengapa berlaku sedemikian? Adakah mereka tidak keluar mencari kerja dan hanya bergoyang kaki di rumah? Adakah mereka tidak menghantar resume ke mana-mana syarikat? Adakah mereka tidak pernah menghadiri temuduga? Ya, semua perkara ini telah mereka lakukan.

Namun, nasib tidak menyebelahi mereka apabila mereka GAGAL DALAM SESI TEMUDUGA.

Jika Tuan/Puan pernah mengalami nasib yang sama, saya ada berita baik buatTuan/Puan. Sahabat saya saudara Hafiz Lidin telah menerbitkan sebuah panduan lengkap yang diberi nama Teknik Menjawab Soalan Temuduga. Di dalam panduan ini mengandungi lebih 100 soalan yang sering ditanya ketika sesi temuduga. Lebih tepat lagi, ia mengandungi:

1. 10 soalan umum yang sering ditanya ketika temuduga
2. 10 soalan yang sering ditanya kepada graduan
3. 35 soalan yang berkaitan dengan kerja
4. 15 soalan lain yang mungkin ditanya
5. 22 soalan pelik yang mungkin ditanya

Kesemua soalan ini disertakan dengan tips cara menjawabnya dengan betul dan jawapan cadangan yang mampu menarik perhatian penemuduga memilih Tuan/Puan berbanding calon lain. Jawapan ini pula ditulis dalam dwi-bahasa iaitu Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Jadi, ia sangat memudahkan. Tuan/Puan hanya perlu hafal dan sesuaikan dengan situasi dan keadaan Tuan/Puan.

Jika Tuan/Puan berminat untuk mendapatkan kerja dengan lebih cepat atau ingin bertukar kerja lain yang lebih baik, saya cadangkanTuan/Puan dapatkan ebook ini segera. Ini kerana saya difahamkan saudara Hafiz Lidin hanya mencari 100 orang pertama untuk harga promosi ebook ini. Selepas kuotanya mencukupi, harganya akan dinaikkan.

KLIK SINI UNTUK DAPATKAN EBOOK INI DENGAN HARGA PROMOSI SEGERA!!

IKHLAS,
ADMIN INDEX.MY

Great Interview Tips

| Tips | August 13, 2011

Great interviews arise from careful groundwork. You can ace your next interview if you:

1. Enter into a state of relaxed concentration.

2. Act spontaneous, but be well prepared.

3. Set goals for the interview.

4. Know the question behind the question.

5. Follow up with an effective “thank you” letter.

6. Consider the interviewer’s agenda.

7. Expect to answer the question, “Tell me about yourself.” This is a pet question of prepared and even unprepared interviewers.

8. Watch those nonverbal clues. Experts estimate that words expressonly 30% to 35% of what people actually communicate; facial expressions and body movements and actions convey the rest.

9. Be smart about money questions. Don’t fall into the trap of telling the interviewer your financial expectations.

10. Don’t hang out your dirty laundry. Be careful not to bare your soul and tell tales that are inappropriate or beyond the scope of the interview.

Jobs Interview Questions

| Tips | August 13, 2011

There are several classes of job interview questions:

1. Skills based questions These job interview questions are related to specific job skills outlined in essential criteria. Candidates are asked to give examples of their work, or outline their duties and performance in key roles.

2. Knowledge based questions Many jobs have a required knowledge base. Interview questions are used to find out the depth of knowledge, and to check and confirm candidates have the essential information required to do the work involved.

3. Technical questions These are a different type of knowledge based job interview questions, and they relate to the technical issues of the position. In some job interviews, a person on the interview panel is appointed to ask these questions, and give expert evaluation of answers to the panel.

4.Problem solving questions • The problem solving job interview questions are now standard practice. Problem solving questions are used to define skill levels and the ability to deal with difficulties. • Experience related questions This is a range of job interview questions designed to test prior experience across the range of job skills contained in the position. They include additional questions to clarify the scope of candidates? experience. They also deal with issues related to the job, particularly where levels of experience relate directly to the complexity of the work.

5.Interpersonal skills questions These are job interview questions which explore workplace relationships, team roles, leadership, and other personal characteristics of candidates. Questions can range from dealing with stress to contributing to a team.

6.Assessing job interview questions Interview assessments use the merit principle to decide successful applicants based on their answers to the job interview questions. A panel discussion and consensus, or a formal evaluation process using an ‘evaluation grid’, (a step by step analysis of answers) is conducted.

7.The selection process Interviewers select the candidate who meets all job criteria to an acceptable standard. The panel then makes a recommendation for appointment to management.

Credit : http://www.jobsmalaysiaonline.info