Welcome to www.index.my | JobsMalaysia 2014 | Government and Private Jobs Listing 2014 | Join Now!!!, visitor! [ Register | Loginrss  |  tw

Senarai Tugas Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi) Gred N17

| Federal, Jobs Description, Tips | September 1, 2013

Temuduga dan Tugas Pembantu Tadbir N17

career_center

Info ni berkenaan Temuduga Pembantu Tadbir N17.
Mungkin anda terlibat dan mungkin juga
tak terlibat. Jika tak terlibat, bolehlah forward
kan info ini kepada rakan-rakan yang perlukannya.

 

Apakah tugas Pembantu Tadbir ni?

—————
Deskripsi Tugas:
—————
Bertanggungjawab melaksanakan tugas-tugas perkeranian
dan operasi di peringkat Kumpulan Sokongan yang merangkumi
aspek perkeranian dan operasi (termasuk, tetapi tidak terhad
kepada, tugas-tugas pentadbiran am, pengurusan personel,
perkhidmatan kaunter dan pemprosesan, pengumpulan data dan
maklumat, pengendalian peralatan perhubungan/komunikasi).

————————–—-
Skop Fungsi dan Bidang Tugas:
————————–—
Aspek Perkeranian
a) Pentadbiran pejabat.
b) Pengurusan personel.
- perjawatan, pembangunan organisasi dan perancangan sumber manusia
- perkhidmatan, latihan dan kerjaya
- gaji, elaun dan kemudahan
- faedah persaraan
c) Pengurusetiaan.
d) Menaip dan menyediakan dokumen rasmi yang diarahkan dalam masa yang ditetapkan.
e) Pengurusan Rekod.
f) Pengurusan Kewangan.
g) Pengurusan Fail.

Itulah serba ringkas berkenaan deskripsi tugas
Pembantu Tadbir ni…

Bagaimana nak prepare untuk hadiri temuduga N17 ni?
Jom ikuti sedikit tips..

1) Buat preparation awal. Kaji apakah tugas bagi
pembantu tadbir ni. Anda boleh lihat di atas
di bahagian skop fungsi/bidang tugas. Contoh
kerjanya:

# urus punch kad staff di jabatan/unit

- siapa lewat, siapa MC :-)

# Jaga fail. Termasuk kena cari fail.

# Jaga cuti, gaji, kebajikan staff

# Menaip dan buat surat/dokumen

# Jadi POSMEN :-)

# Kadang-kadang jadi PA

# Jadi urusetia meeting, seminar ke, kursus..

# Jadi operator telefon..Berhubung dengan

rakyat…

# Macam-macam lagi kerja Pembantu Tadbir ni

yang penting-penting. Kata mudahnya, tiada

pembantu tadbir, tak jalan juga operasi

sesuatu jabatan/unit dalam sektor kerajaan.

2) Baca pekeliling bagi perkhidmatan awam. Ini
bagus, dan berguna masa ditemuduga. Saya sering
dimaklumkan ramai juga calon ditanya soalan
berkenaan pekeliling ini. Contohnya, ditanya
berkenaan tangga gaji pembantu tadbir, pasal
cuti, pasal kenaikan pangkat. Tapi tak semestinya..
Ada juga yang tak ditanya pasal pekeliling ni.
Bagi saya, tahu basic-basic sudah memadai:-)

3) Jangan fikir pasal nak menjawab soalan temuduga
saja. Anda akan dinilai dari segi akhlak, keyakinan,
adab, air muka dsb nya. Untuk jawatan pembantu
tadbir ni, anda perlu kelihatan sentiasa ramah
sentiasa senyum. Almaklumlah, tugas pembantu
tadbir nanti akan membuatkan anda berjumpa dengan
ramai orang. So, kenalah sentiasa ramah, senyum
semasa temuduga supaya si panel penemuduga akan
berkata “Dia ni peramah, dia ni suka senyum. Memang
sesuai dengan jawatan ini”.

4) Jangan terkejut dengan soalan-soalan PELIK.
Contohnya: ” Kenapa Suami Awak Nak Kat Awak Ye?”
Apakebenda soalan macam tu? Maksud tersiratnya
” kenapa awak sesuai untuk jawatan N17 ini dan boleh

membuatkan orang suka pada awak semasa menjalankan

tugas?”. Haaa..Begitulah:-) Jawapannya mungkin

” Saya suka SENYUM kot tuan panel”. Soalan-soalan

sebegini bukannya suka-suka ditanya. Ada maksud

tersiratnya.

5) Jangan lupa study isu-isu semasa, dasar kerajaan,
ekonomi dll. Baca je akhbar:-) Ni nak uji kita
peka dengan hal sekeliling kita atau tidak.
Dijangka ‘famous’ ditanya adalah berkenaan
“1 MALAYSIA”. Study lah. Baca aje kat link

di bawah:
–>http://www.1malaysia.com.my/my/about/about-1malaysia/

Kredit : kerja-kerajaan.com

Stats


Business Blogs Business jobs in malaysia